onsdag 19. august 2009

Bompenger - ikke noe særnorskt fenomen

Jeg har vært på en fantastisk herlig ferie i Spania, nærmere bestemt Calahonda, en liten by et sted mellom Malaga og Marbella. Hadde naturligvis leiebil, slik at familien kunne forflytte seg til ulike flotte strender, shoppe og få med seg andre severdigheter enn bare sol-slikking og bading. Hjemme startet valgkampen og selv om man har ferie, må man jo følge med på diskusjonene og de mange "viktige" sakene som ett hvert parti skal overbevise oss med.

Bompenger er et slikt tema. Man får et visst inntrykk av at dette er et særnorskt fenomen og at staten gjør dette ene og alene for å straffe oss bilister?!
Det var derfor svært interessant å oppleve at samme hvor man kjørte i det området vi beveget oss i Spania (Costa Del Sol) var det oppsiktsvekkende mange bomstasjoner. Og, det kostet mellom 35-50 norske kroner for hver bomstasjon man måtte kjøre igjennom. Så, det er ihvertfall ikke noe særnorsk fenomen, har jeg erfart. Veien vi kjørte på hadde en god standard, så jeg regner med at grunnen til dette skyldes de mange bompengepasseringene de hadde etablert.

Kan godt hende man burde se nærmere på bompenge-ordningene i Norge, men jeg er for en slik ordning av ulike grunner. Jeg vil at det skal bidra til bedre standard på norske veier. Samtidig mener jeg de skal bidra til å begrense bilbruken i svært sentrale strøk, som i Oslo. Jeg bruker selv bilen alt for ofte, på tross av at t-banen er kort vei unna og jeg når Oslo sentrum innen 25 minutter. Slike som meg burde betalt litt ekstra gjennom bommen inn til Oslo Sentrum, spesielt når det er rushtid. Og, om kollektivtilbudet ble noe billigere, ville valget presset seg frem helt naturlig.

Imidlertid er jeg av den oppfatning av at de som er bosatt på steder med dårlig kollektivtilbud burde slippe dyre bompengeregninger. Hvis politikerne ønsker færre biler på veien, kan de heller bedre kollektivtilbudene og sette ned prisene.

Jeg tror jammen jeg er for differensierte bilavgifter også. Dyrere for oss som bor sentralt og har godt kollektivtilbud og billigere for de som bor desentralt og har dårligere tilbud.

Bompengefinansiering av norske veier bør opprettholdes, men da bør man sikre at befolkningen vet at pengene går til nettopp bedre veier og bedre kollektivtransport! Jeg sliter litt med å se sammenhengen, men det kan godt hende det er fordi jeg ikke er noen spesialist på samferdsel?!

Ingen kommentarer: