tirsdag 25. august 2009

Farlig påstand om leseevner?!

Jeg har fulgt debatten om den norske skole i valgkampen, der Høyre-leder Erna Solberg påstår at 1 av 5 kan ikke lese og skrive etter endt skolegang. Nå har jeg forstått at hun har moderert seg senere (noe man gjerne gjør når man blir tatt i faktafeil) og sier at hun mente at 1 av 5 ikke kan lese og skrive ordentlig etter endt skolegang. Saken henvises tilbake til en rapport som har foretatt disse målingene.

Jeg er redd for politikerne og medienes bruk av slike rapporter som raskt blir svært tabloidiserte. Selv har jeg bodd hele mitt liv på Stovner, som er en av Oslos største bydeler. Og, jeg vokste opp med den etterhvert berømte "Stovnerrapporten". Denne rapporten konkluderte med at skolen jeg selv hadde gått på hadde analfabete og en hel bydel ble dømt "nord og ned" som mindre smarte barn og ungdommer. Når man så leste rapporten nærmere, viste det seg at de få som kunne karakteriseres som analfabete, var nylig tilflyttede innvandrere som hadde lite norsk-kunnskaper. Men, "skaden" var allerede gjort og Stovner-ungdom var stemplet for langt tid.

I de over 48 år jeg har bodd på Stovner har jeg ennå til gode å møte et barn, en ungdom eller en voksenperson som ikke kan lese eller skrive. Nå kjenner jeg langt fra de over 20-25.000 menneskene som bor i min bydel, men jeg har både gjennom foreningsliv, idrettslag og min egen datters skolegang fått et greit kontaktnett.

Det jeg har erfart er at barn med dysleksi, ADHD eller andre konsentrasjonsproblemer har slitt lenge og vel med å få kyndig veiledning og hjelp på skolen. Jeg kjenner mange foreldre som har slitt med et tungt byråkrati for å skaffe ungene sine nødvendig hjelp. Da er det ikke så rart at disse ungene sliter litt med å komme opp på et nødvendig og normalt godt lese- og skrivenivå. I tillegg har min bydel en stor andel barn og unge med innvandrerbakgrunn. Noen er annen og tredje-generasjon og klarer seg godt på skolen. Men, etterhvert har det også kommet mange barn og unge direkte fra sitt hjemland og inn i den norske skolen. Ikke alle har begynt i 1 klasse - mange har vært plassert i høyere klassetrinn og denne gruppen har naturlig nok slitt stort med å lære seg norsk og fullføre skolen på en god måte. Jeg har også erfart lærere som vært svært dårlig forberedt og mangler kunnskap og erfaring med unger som sliter på skolen. Det kan kanskje skyldes at klassene har blitt stadig mer omfangsrike. Men, på samme tid handler det også om lærere som ikke er godt nok kvalifisert. Min erfaring er at en ukvalifisert lærer sjelden får tiltrengt og nødvendig videreutdanning og det skal ofte mye til før læreren bli omplassert.

Jeg baserer mine betraktninger på egne erfaringer og ikke minst oppfølgingen av min egen datters skolegang. Det er garantert et sammensatt problem om det viser seg at det er hold i at "1 av 5" ikke kan lese og skrive godt nok etter endte skolegang. Men, jeg mener man kunne rettet et større fokus på det faktum at det finnes lett forklarlige grunner til at noen faller utenfor.

Mediene og politikerne skal være forsiktig med å "dømme" skolen på grunnlag av en slik rapport uten å ta med seg alle elementer inn i debatten. Tabloidiserte oppslag og lettvindte "politikerpoeng" om kvaliteten på norske skolelever, kan fort bidra til å demotivere norske barn og unge.......for de kan lese, skrive og lytte!

(Hmm..har jeg noen skrivefeil...sikkert, men livet har fart ganske greit med meg allikevel) ;-)

1 kommentar:

eekageek sa...

Veldig godt innlegg om viktige temaer. Har selv en søster med kraftig ADHD som ikke ble anerkjent så lenge hun gikk på skolen (lærerne kalte henne bare problembarn), og dermed fikk hun heller ingen tilrettelegging. Har også venner med dysleksi, der den eneste tilretteleggingen har vært en pc og et retteprogram, der eleven forventes å kunne velge riktig ord utifra de valgene han får når han skriver feil, selv om han ikke vet hva som faktisk ER rett... Blir så fryktelig oppgitt over slikt, og det er sannelig på tide med noen kraftige renovasjoner i skolen!