Kjæresten min og våre respektive barn (2 jenter på 18 år og en gutt på 11 år) planla ferien vår i en god stund, før vi bestemte oss for en flott leilighet ved Marbella i Spania. Som året før valgte vi å søke etter leilighet/hus via en nettside som er profesjonelle formidlere av slikt, www.spain-holiday.com. Vi fikk napp på en nydelig leilighet og med kontrakt oversendt, bestilte vi flybilleter.
Formidleren og eieren av leiligheten som da var godkjent av nettstedet www.spain-holiday.com som annonserer ønsket hele beløpet betalt inn på konto i Spania så snart som mulig. Og, siden vi også året før betalte hele beløpet inn på eiers konto på en gang (og hadde en fantastisk ferie i Barcelona), antok vi dette som ganske kurant. Det er heller ikke så uvanlig siden vi bestilte rimelig kort tid innpå tiden vi skulle leie.
Jeg gikk i banken og ba de hjelpe meg med å sjekke at kontonummer, id og alt knyttet til overføringen virket greit og jeg ba banken om råd om hvilken betalingsmåte som var sikrest. Skulle jeg betale rett fra brukskontoen min eller med kredittkort (som har forsikring). Banken bedyret at å overføre direkte fra min brukskonto var den beste løsningen.
To dager etter jeg har betalt, finner jeg ikke igjen annonsen på www.spain-holiday.com. Jeg prøver forgjeves å sende mail og ringe til boligformidler/eier. Etter noen henvendelser til www.spain-holiday.com, får vi en melding fra de om at de har trukket annonsen fordi de hadde oppdaget at det hele kunne handle om en svindler. På tross av at de hadde oversikt over alle som allerede hadde inngått leieavtale eller var i ferd med å gjøre det, varslet de ikke oss før annonsen ble trukket. Når jeg så kastet meg over telefonen til min bank og fikk de til å sende melding om mulig "svindel" og tilbaketrekking av pengene, virker det å ha være for sent. Sånn ble vi 15.000 NOK fattigere på et blunk. Hadde www.spain-holiday.com kontaktet oss og andre før de stoppet annonsen, ville vi sannsynligvis kunne stoppet utbetalingen.....men, svindlerne "luktet nok lunten" når annonsen ble stoppet.
Banken min har etter over en uke ennå ikke fått noen endelig melding fra den spanske bansken. De har sendt melding, sier de, men synes åpenbart at det ikke er verd å ringe ned til den spanske banken for en endelig avklaring. De er rimelig sikre på at det er en svindel og at vi kan se lang etter pengene...ja, ja...
Neste runde var å sjekke om noen av mine resiseforsikringer (som skal være gode og er dyre) dekket denne formen for svindel. Men, neida....det finnes ikke slike forsikringer. Jeg sjekket også om det ville vært mulig å få dekket noen av tapet om jeg hadde valg å betale med kredittkort (MasterCard som skryter av sin reiseforsikring). Men, nei....MasterCard-reiseforsikringen er først operativ etter 48 timer på reise.
Nettselskapet som står som ansvarlig for annonseringene av denne type leiligheter/hus som www.spain-holiday.com har ingen juridiske forpliktelser viser det seg. Ikke er de interessert i å ta noe moralsk ansvar heller. Selv ikke da vi ba de hjelpe oss med en leilighet hos en eier som de kunne gå god for.
For 2 dager siden satt vi med flybilleter som ikke kan refunderes eller endres for 5 personer til Spania gjeldende et definert tidsrom, men ingen leilighet. Idag kunne jeg skrive avtale med en norsk familie som tilbød oss en flott leilighet til "halve prisen" i samme område i Spania. Formidlet via finn.no. Denne gangen dobbeltsjekket vi eiere og fikk oppgitt referanser som kunne gå god for de.
Dette blir en dyr ferie for oss, men den blir sikkert fantastisk flott. Men, vi sitter igjen med en dyrkjøpt erfaring og vil advare andre mot både å bruke www.spain-holiday.com og denne type nettsteder som virker å ha systemer som åpner for at svindlere lett kan lure folk. Min anbefaling er i såfall å kun betale depositum og resten cash ved ankomst.
1 kommentar:
Samme har skjedd med oss. Leilighet i Marbella. Sikkert samme folka. 22 000 forsvunnet. Synd det...
Legg inn en kommentar